Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 18.03.2013 A A A
Teatr Formy wygrywa Klamrę 2013
INFORMACJA PRASOWA
Fot. Materiał prasowy

W sobotę 16 marca ogłoszono wyniki 21. edycji Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra w Toruniu. Publiczność w swoim głosowaniu przyznała główną i jedyną nagrodę Klamry Teatrowi Formy za spektakl „Pandora”.


Spektakl „Pandora” oparty o „Wariata i zakonnicę” Stanisława Ignacego Witkiewicza w wykonaniu Teatru Formy zyskał największą ilość głosów widzów festiwalu Klamra. Walka do ostatniej chwili była ostra „Cztery teatry otrzymały bardzo zbliżoną liczbę głosów” – ujawnił dyrektor AST Klamra i klubu Od Nowa Maurycy Męczekalski podczas wręczenia głównych nagród festiwalu.

 

Nagrodzona sztuka nie jest wierną ilustracją dramatu Witkiewicza, choćby dlatego, iż używa środków charakterystycznych dla teatru ruchu. Sami twórcy tak o nim mówią: Jest współczesną wizją człowieka uwięzionego i uwikłanego w słabości ludzkiej natury. Mityczna puszka Pandory jest zatem nie tylko symbolem niedoli ludzkiej, ale pełni tutaj rolę mikrokosmosu, w którym przyszło nam żyć. Bohaterowie doświadczają siebie również poprzez pryzmat indywidualnego spojrzenia i stają się mocni w swej słabości, która też staje się formą niewoli. Miłość, erotyka, pożądanie a nawet zbrodnia doskonała, pełnią tu rolę swoistego katharsis i prawdopodobnie są jedynymi drogami by opuścić Pandorę.

 

Toruński festiwal sceny alternatywnej od 21 lat odbywa się w klubie Od Nowa. W tym roku w Toruniu wystąpiła czołówka sceny alternatywnej. Była to także najdłuższa i najbogatsza programowo edycja Klamry, podczas której zobaczyliśmy 13 spektakli i działań scenicznych.

 

Na festiwalu widzowie zobaczyli Teatr Wierszalin ze spektaklem „Wszyscy Święci. Zabłudowski cud”, trójmiejską formację Dada von Bzdülöw w spektaklu „Duety nieistniejące”, Komunę Warszawa ze sztuką pt. „Sierakowski”, dwie lubelskie sceny tańca - Teatr Maat Projekt  ze „Station de Corps” i Lubelski Teatr Tańca z „Gracerunners”. W Od Nowie wystąpiła także katowicka grupa Suka Off z „Red Dragon”, Teatr Kana z „Moskwą - Pietuszki”, Teatr Improwizacji Klancyk z „Panem Haroldem” oraz duet Kołodyńska/Kordaczuk z “Symptomami”. Festiwal zakończył występ klasyków alternatywy – poznańskiego Teatru Ósmego Dnia ze spektaklem „Do Władzy Wielkiej i Sprawiedliwej” oraz koncert Renaty Przemyk. Program festiwalu uzupełniła edukacyjna „Klamerka” Teatru Wiczy, koncert formacji Szaza, grającej na żywo muzykę do filmów krótkometrażowych Romana Polańskiego, pokazy filmów o teatrze oraz spotkania autorskie.

 

Spotkania przyniosły wiele zaskakujących deklaracji gości Klamry. „Tak naprawdę nie jestem człowiekiem teatru, ale człowiekiem literatury, który używa teatru” – mówił Janusz Opryński, lider lubelskiego Teatru Provisorium. Leszek Bzdyl z Dada von Bzdulow zaprzeczał zaś, że jego teatr jest sceną tańca: „Muzyka nie inspiruje nas do tańczenia, ona jest osobnym aktorem i ma pełną autonomię. Zawsze na jej tle konstruujemy postać. Dlatego Dada jest po prostu teatrem, a nie teatrem tańca, bo konstruujemy postaci, a nie tańce”, Grzegorz Laszuk z Komuny Warszawa podkreślał swoje rozczarowanie polską lewicą: „Mam poczucie, że mamy u nich do czynienia coraz bardziej z podniecaniem się własnymi słowami, niż myśleniem o sprawach związanych z rzeczywistością. Choć nadal z sympatią, ale postrzegam ich jako pewien klub literacki z filmami i książkami. Ale to nie jest prawdziwa polityka”, zaś Tomasz Bazan, lider sceny Maat Projekt dokonywał swoistego „coming-outu” mówiąc: „Tak naprawdę nie lubię tańca. Tego całego współczesnego tańca w znanej nam formie. Mówię to po raz pierwszy publicznie i sam jestem przestraszony że to powiedziałem”.

 

To był ciekawy festiwal.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Wojownik: premiera już w ten weekend
Teatr Pieśń Kozła we Wrocławiu zaplanował premierowe spektakle ...
23. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Głównymi bohaterami tegorocznej edycji festiwalu będą artyści ...
24. Konfrontacje Teatralne
Trwa 24. edycja Konfrontacji Teatralnych. Przed nami tydzień ...
„Imię” w Teatrze Studio Buffo
W Teatrze Studio Buffo na stałe zagościła inscenizacja francuskiej ...