Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 25.03.2012 A A A
„Wariat i zakonnica” w Teatrze Druga Strefa
REDAKCJA / INFORMACJA PRASOWA
Materiał prasowy. Fot. Andrzej Heldwein

„Wariat i zakonnica” według Witkacego w reżyserii Sylwestra Biragi to propozycja mokotowskiego Teatru Druga Strefa w Warszawie na najbliższy piątek i sobotę (30, 31 marca). W spektaklu grają Paweł Hajnos i Beata Bójko. Muzykę do przedstawienia skomponował Marek Żurawski.


Przestrzeń spektaklu to cela zakładu dla umysłowo chorych. Główny bohater - Walpurg - to poeta, który buntuje się przeciwko wiążącemu jednostkę systemowi. Artysta tęskni do śmierci, ale narzucone przez jego katów ograniczenia i lekarstwa zrobiły z niego tylko „żywego trupa”, gdyż nieskończenie dobre społeczeństwo „dba o to, by nie przestał się męczyć przedwcześnie”. Dramatyczne napięcie powstałe poprzez zestawienie twórczego umysłu poety - wariata i narzucanego mu środowiska zyskuje na sile dzięki jego relacji z opiekunką - zakonnicą, która widząc w nim nie tylko pacjenta ale i mężczyznę, sama zaczyna kwestionować świat do tej pory przyjmowany za normalny.

 

Inscenizacja dramatu oparta jest na redukcji środków scenicznego wyrazu do minimum. Pomaga w tym nie tylko specjalnie skomponowana muzyka ale i podporządkowanie ruchu scenicznego euklidesowskim regułom. Elementy znane już w teatrze antycznym łączą się ze współczesnymi technologiami uzupełniając pełną ekspresji grę aktorską. Stworzona w ten sposób oryginalna przestrzeń wprowadza widza w swoisty mikrokosmos, który nie tylko pozwala na odmienne postrzeganie czasu ale pokazuje też z nowej perspektywy wieczną problematykę ludzkiego ego.


Dramat Witkiewicza należy do klasyki, z którą mierzyło się już wielu reżyserów. Wizja Biragi konsekwentnie skupia się na gradacji napięcia emocjonalnego między sceną a widzem po raz kolejny udowadniając, że dobry tekst literacki jest niezależny od trendów epoki w której powstał i pozostaje inspiracją dla pokoleń. Biorąc pod uwagę, że tempo życia jest dziś dużo szybsze niż w czasach Witkacego takie przypomnienie relacji między jednostką i społeczeństwem pomaga zrozumieć, że nawet jeśli powstały nowe kanały komunikacyjne i formy przekazu, to treść komunikatów pozostała niezmienna.

 

Kolejne spektakle zaplanowane są na 20 i 21 kwietnia oraz 17, 18 i 19 maja (zawsze o godzinie 20.00).

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Sztuka bez babci
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zaprasza na premierową sztukę ...
Teatr Pieśń Kozła pracuje nad nową premierą
Powstaje „Anty-Gone TRYPTYK” w trzech zupełnie różnych ...
Teatr Fredry z sukcesem wrócił z Rumunii
Gnieźnieński zespół powrócił z Bukaresztu, gdzie podczas ...
„Rejwach” według Mikołaja Grynberga na scenie Teatru Żydowskiego w Warszawie
„Rejwach” głośna książka Mikołaja Grynberga, nominowana ...