Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 20.04.2012 A A A
Burleska o trudnej austriackiej historii
INFORMACJA PRASOWA / REDAKCJA
Teatr Żydowski w Warszawie. Fot. źródło wikipedia.org

23 kwietnia o godzinie 19 w Teatrze Żydowskim w Warszawie odbędzie się czytanie burleski autorstwa Silke Hassler i Petera Turriniego pt. „Bogu, co boskie. Cesarzowi, co cesarskie. Każdemu, co mu się należy!”


Jest koniec kwietnia 1945 roku. W Wiedniu powołany zostaje tymczasowy rząd utworzonej ponownie demokratycznej Republiki Austrii. Młode Wiedenki tańczą walca z radzieckimi żołnierzami. W tym samym czasie na austriackiej prowincji grupa żydowskich jeńców zostaje w drodze do Mauthausen zamknięta w stodole. Jeden z jeńców, śpiewak operetkowy z Budapesztu, wraz z towarzyszem niedoli i kilkoma mieszkańcami wsi, którzy mimo zagrożenia życia przynoszą Żydom jedzenie, postanawia przygotować operetkę Wiener Blut. Sztuka opowiada o dziwnym, rozpaczliwym i wzruszającym pomyśle na przeżycie dzięki sztuce oraz o wypieranym ze świadomości rozdziale austriackiej historii, tzw. Marszach Śmierci wiosną 1945 r.

 

W czytaniu wezmą udział aktorzy Teatru Żydowskiego: Piotr Wiszniowski, Monika Soszka, Sylwia Najah, Alina Świdowska, Ernestyna Winnicka, Jerzy Walczak, Piotr Chomik, Paulina Lombarowicz, Waldemar Gawlik, Rafał Rutowicz, Wojciech Wiliński, Marek Węglarski oraz gościnnie Andrzej Blumenfeld.

 

Organizatorami czytania są: Austriackie Forum Kultury i Teatr Żydowski w Warszawie. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

 

SILKE HASSLER (ur. 1969) publikuje teksty, przemówienia, eseje i sztuki teatralne w gazetach, fachowych pismach literackich, książkach i zbiorach. Jej prace zostały przetłumaczone na języki: angielski, czeski, francuski, japoński, polski, portugalski i słoweński.

 

PETER TURRINI (ur. 1944) wybitny, najczęściej wystawiany w świecie dramaturg austriacki. W swoich bulwersujących, podszytych absurdalnym humorem sztukach oraz scenariuszach uparcie tropi "toksyczne problemy" współczesnego społeczeństwa: alienację i fetyszyzm, postępujący brak granic między rzeczywistością i fikcją, ksenofobię.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Utwór i teledysk z udziałem aktorów spektaklu „Blef”
Warszawski Teatr Kamienica z przytupem otwiera nowy sezon teatralny ...
Premiera hitowej, światowej komedii w Teatrze Capitol!
Anna Czartoryska-Niemczycka, Aleksandra Domańska, Stefan Pawłowski, ...
Młody Duch Tańca – projekt taneczny
„Młody Duch Tańca” to polsko-japoński projekt taneczny, ...
Rozpoczyna się XVI Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera
Już po raz szesnasty ożywi letnią Warszawę i powita wracających ...