Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 05.12.2015 A A A
„Teatrzyk Zielona Gęś” - pełne wydanie dzieła Gałczyńskiego
WALDEMAR KUGLER

„Teatrzyk Zielona Gęś” miał swoją premierę w 1946 roku i okazywał się do roku 1950. Łącznie to ponad 160 utworów i właśnie teraz ukazuje się w pełnym wydaniu, bez skreśleń i cenzury. Dzięki wydawnictwu Prószyński i Ska, do czytelników trafia wydanie pełne, zawierające ponad 160 utworów, bez skreśleń i cenzury. Teatrzyk ukazał się w ramach dzieł zebranych Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pod redakcją Michała Nalewskiego. Poprzednie tomy serii to dwie części wierszy zebranych („Szarlatanów nikt nie kocha” oraz „Portret muzy”) a także „Mężczyznę w damskim kapeluszu” – zbiór pozostałych sztuk teatralnych i monologów scenicznych. Najsłynniejszą i najpopularniejszą częścią twórczości poety zamyka więc całość pracy autora, który nie bał się być konformistą i iść pod prąd polskiej kultury.


Utwory „najmniejszego teatru świata” drukowane były każdego tygodnia na ostatniej stronie „Przekroju”, zdobywając wielką popularność i uznanie. Konstanty Ildefons Gałczyński w swoim „Teatrzyku” stworzył postacie barwne, odzwierciedlające cechy Polaków, groteskowe i śmieszne w swoich działaniach. Najważniejsi bohaterowie to: Alojzy Gżegżółka, Fafik,  Osiołek Porfirion oraz Profesor Bączyński. Ważną rolę odgrywa również „Chór Polaków” – są to głosy przeciwników „Zielonej Gęsi” oraz głos „Społeczeństwa”, który reprezentuje naród polski. W swoich teatrzykach Gałczyński wybitnie przedstawił obraz Polski, wykpił przywary Polaków i ich zaniedbania. Z humorem wytknął skłonność do idealizacji historii, przesadną dumę i wiarę w tradycję, a przede wszystkim potępił ludzką głupotę. W swoich teatrzykach poeta posługiwał się również postaciami z literatury czy historii, z humorem zmieniając bieg wydarzeń i podważając to, co dotychczas niepodważalne.

 

W czwartym tomie serii czytamy więc o Hamlecie idiocie, Ewie, która nie dała jabłka Adamowi w raju, Locie, który rozpuścił swoją żonę z soli i wielu innych. Mimo że „Teatrzyk Zielona Gęś” to krzywe zwierciadło rzeczywistości, to miał motywować Polaków do działania i odbudowy kraju, kształtować u czytelników dobre postawy, co robi do dziś.

 

Słowo wstępne Tomasza Stępnia, będące jednocześnie wprowadzeniem do całej twórczości poety, z uwzględnieniem „Zielonej gęsi” oraz jej wpływu na społeczeństwo oraz literacki świat Polski powojennej. Jak zauważa, w  tekstach „Teatrzyku” zamiast rozmów o konkretach – imponderabilia i towarzyszący im rytuał, zamiast konstruktywnego, wspólnego działania - „polskie piekło”.  I do takich samych wniosków dojdzie czytelnik trzymający w rękach tą książkę. Zadowoli ona nie tylko wielbicieli literatury ale także badaczy, szczególnie że posiada na końcu dosyć szczegółowy rozdział z przypisami.

 

„Teatrzyk zielona gęś” w wydaniu Prószyńskiego i Ska jest książką udaną i kompletną. Doskonale uzupełnia serię i powinna stać się częścią każdej biblioteczki miłośnika literatury polskiej.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Jeszcze bogatszy program. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie®
Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie® zbliżają się ...
Olga Hund laureatką Nagrody Gombrowicza
Olga Hund, autorka książki „Psy ras drobnych”, została ...
Rozpoczyna się XVI Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera
Już po raz szesnasty ożywi letnią Warszawę i powita wracających ...
30. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi
Jubileuszowa 30. edycja Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i ...