Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 08.08.2016 A A A
KOŚCI WSZYSTKICH LUDZI - nowa wystawa dedykowana Jackowi Krzyszkowskiemu
INFORMACJA PRASOWA
fot. MATERIAŁ PRASOWY

23 września otwieramy pierwszą wystawę nowego sezonu. "Kości wszystkich ludzi" to wystawa dedykowana Jackowi Kryszkowskiemu, i to twórczość tego artysty wyznacza specyfikę jej narracji. Debiutujący na przełomie lat 70. i 80. XX wieku Kryszkowski stał się jedną z kluczowych postaci rodzącego się wówczas w Polsce zjawiska określonego w 1984 roku mianem Kultury Zrzuty. Ten niezależny ruch artystyczny, oparty na samoorganizacji, kolektywizacji i kontestacji, za punkt wyjścia wyznaczył sobie krytykę układu artystycznego, a z czasem stał się sposobem bycia i funkcjonowania uporczywie wymykającym się wszelkim próbą zdefiniowania. Jednocześnie całkowicie odrzucał jakikolwiek autorytet (społeczny, 
polityczny, kulturowy, religijny), a zakreślany przez artystów obszar swobody wynikał z przyjęcia nihilistycznej postawy wobec zastanej rzeczywistości.


Wystawa skonstruowana wokół rozważań i postawy Jacka Kryszkowskiego jest próbą wciągnięcia widza w wizualną fabułę, zrealizowaną przy współpracy z artystami: Magdaleną Angulską, Piotrem Bujakiem, Jagną Ciuchtą, Justyną Górowską, Piotrem Grabowskim, Martyną Jastrzębską, Szymonem Kobylarzem, Dianą Lelonek, Honoratą Martin, Aleką Polis, Natalią Wiśniewską. Poszukując odpowiedzi na pytanie, dlaczego Kryszkowski podjął decyzję o rezygnacji z uczestnictwa w kulturze, wspólnie wchodzimy w przestrzeń, gdzie kluczowa pozostaje rozgrywka, jaką toczą między sobą natura, cywilizacja i kultura. To właśnie na tle tych relacji kształtuje się doświadczanie tożsamości jednostki i społecznej interakcji. To tam rodzą się struktury, w których funkcjonujemy lub które podważamy.

 

Pokazywane na wystawie prace odnoszą się do pojęć mierzących się z własnymi obsesjami, fascynacjami i urazami. Łączy je refleksja o ludzkiej naturze, przemijaniu i pamięci. Jednocześnie podważają granice między dziełem a jego kontekstem, szukając radykalnych rozwiązań na drodze zmierzającej do połączenia sztuki i życia. Tym samym wystawa staje się wypowiedzią, dla 
której Kryszkowski jest jedynie pretekstem dla szerszej refleksji będącej wyrazem wahań i niepewności dotyczących możliwości i pułapek związanych ze sztuką.

 

Tytuł wystawy zaczerpnięty został od nazwy jednego z drzeworytów niemieckiego malarza i grafika doby renesansu Hansa Holbeina młodszego, ilustrującego cykl Obrazów śmierci. Scena ukazująca Kości wszystkich ludzi przedstawia orkiestrę szkieletów rozpoczynających swój taniec. Motyw tańca śmierci to jedno z najpopularniejszych przedstawień w sztuce i literaturze późnego średniowiecza. Przedstawienia tego typu powstawały jako upomnienie przed nieuchronnym losem, ale także jako wyraz rozczarowania światem. W kontekście wystawy motyw ten zasiewa niepokojącą myśl, że „pośród życia jesteśmy zanurzeni w śmierci". Niemniej może dzięki temu jesteśmy w stanie chwycić jego istotę.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
"Wyprawa przez Lemmenjoki – największy park narodowy Europy"
Muzeum Podróżników im Tony‘go Halika, oddział Muzeum Okręgowego ...
Zaskakujące arte-fakty jednego z największych dzieł sztuki na świecie
Arcydzieło światowej sztuki, jedno z najwspanialszych dzieł ...
Bez obiektywu. Festiwal fotografii otworkowej w śląskich galeriach
Na przełomie października i listopada Śląskiem zawładnie ...
PGE Mecenasem Edukacji Zamku Królewskiego w Warszawie oraz Partnerem wystawy „Nowosielski”
PGE Polska Grupa Energetyczna została mecenasem Edukacji Zamku ...