Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 27.10.2016 A A A
Darmowy listopad w Zamku Królewskim na Wawelu
INFORMACJA PRASOWA
fot. Anna Stankiewicz

W związku z V edycją Darmowego listopada w rezydencjach królewskich już w listopadzie będzie można za darmo zobaczyć wystawy w Zamku Królewskim na Wawelu takie jak: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Skarbiec Koronny i Zbrojownia, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.


W listopadzie 2016 wstęp na wystawy jest bezpłatny. Dla zwiedzających udostępnione są następujące wystawy:


wtorek–sobota, godz. 9.30-16.00: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Skarbiec Koronny i Zbrojownia, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.


niedziela, godz. 10.00-16.00: Reprezentacyjne Komnaty Królewskie, Wawel Zaginiony, Gobeliny Ogińskich ze Słonimia oraz Leonardo da Vinci Dama z gronostajem.


Ostatnie wejście na wystawy o godz.15.00.

 

Reprezentacyjne Komnaty Królewskie

 

Wystawa nawiązują do wyglądu wnętrz rezydencji królewskiej z w. XVI i początku XVII; obejmuje wielkie sale – Poselską (z rzeźbionymi głowami w stropie) i Senatorską. Można tu zobaczyć słynną kolekcję arrasów króla Zygmunta Augusta, portrety królów, obrazy mistrzów włoskich i holenderskich od w. XV do XVII oraz renesansowe meble włoskie.

 

Skarbiec Koronny i Zbrojownia

 

Wystawa zajmuje gotyckie i renesansowe pomieszczenia północno-wschodniego naroż­nika zamku, gdzie od w. XIV przechowywano polskie insygnia koronacyjne i klejnoty Rze­czypospolitej. Tu wyeksponowano przedmioty ocalone z pierwotnego skarbca, w tym miecz koronacyjny – Szczerbiec, pamiątki po polskich monarchach, dzieła złotnictwa polskiego, zachodnioeuropejskiego oraz różne rodzaje broni i uzbrojenia od średniowie­cza po w. XVIII (m. in. paradne rzędy końskie).
Wawel ZaginionyRezerwat archeologiczno-architektoniczny obejmuje: rotundę ŚŚ. Feliksa i Adaukta (NPMarii) z wieków X/XI, pozostałości stajni i wozowni z wieków XVI/XVII, relikty renesanso­wych kuchni królewskich oraz przedmioty znalezione na wzgórzu podczas prac wykopa­liskowych. Dzieje zabudowy ilustrują plansze, a także model ukazujący układ przestrzen­ny wzgórza w w. XVIII. Można też obejrzeć wirtualną rekonstrukcję budowli z okresu wczesnoromańskiego i romańskiego. Bogaty zbiór renesansowych detali architektonicz­nych jest eksponowany w Lapidarium.

 

Gobeliny Ogińskich ze Słonimia

 

Zamek Królewski na Wawelu prezentuje niezwykłą serię siedmiu jedwabnych gobelinów z przedsta-wieniami posągów bóstw antycznych. Zostały zamówione przez Michała Kazimierza Ogińskiego, hetmana wielkiego litewskiego, do dekoracji jego rezydencji w Słonimiu, a pierwotnie było ich dwanaście. Tematyka serii – figury bóstw ustawione w niszach – wzorowana była na rycinach pokazujących rzeźby z ogrodów w Wersalu. Gobeliny wykonał w Słonimiu niemiecki tkacz Johan Carl Kletsch między rokiem 1784 a 1788. Kolekcja przeszła w ręce rodziny Pusłowskich i zdobiła ich siedziby w Albertynie i Czarkowach aż do wybuchu I wojny światowej. Tragiczny pożar, który w roku 1914 strawił czarkowski pałac, spowodował  zniszczenie części zbioru, pozostałe zaś tkaniny uległy rozproszeniu. Wawel posiada od roku 1935 dwie tapiserie – „Flecistę” i „Amfitrytę”, a kolejne trzy pozyskał jako depozyty z Muzeum Książąt Czartoryskich i z Zamku Królewskiego w Warszawie.W styczniu 2015 pan Xawery Pusłowski z Waszyngtonu ofiarował na Wawel dwa ostatnie gobeliny – „Ledę” i „Florę”. W ten sposób udało się zgromadzić na Zamku wawelskim wszystkie znane tkaniny z tej niezwykłej serii.

 

Leonardo Da Vinci Dama z gronostajem

 

Najcenniejszy w polskich zbiorach i jeden z cenniejszych obrazów w świecie gości w Zamku Królewskim na Wawelu. Arcydzieło jest portretem Cecylii Gallerani, kochanki księcia Mediolanu Ludovica Sforzy, wykonanym na jego zlecenie około roku 1490. Ma wymowę alegoryczną, odnoszącą się do ich miłości. Gronostaj, w języku greckim galée, jest aluzją do nazwiska Cecylii, a także do osoby księcia, którego – po otrzymaniu Orderu Gronostaja od księcia Neapolu – nazywano „białym gronostajem”. Portret około roku 1800 nabył, zapewne we Włoszech, książę Adam Jerzy Czartoryski i ofiarował swej matce Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej, przygotowującej muzeum w Puławach. Obraz jest własnością Fundacji Książąt Czartoryskich, pozostaje jako depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie. Na Wawelu będzie eksponowany zakończenia renowacji Muzeum XX Czartoryskich.


W poniedziałki oraz 1 i 11 listopada wszystkie wystawy nieczynne.


Zwiedzanie na podstawie bezpłatnych biletów wydawanych w dniu zwiedzania w kasie biletowej (Centrum Promocji i Informacji):

wtorek–sobota, godz. 9.00-14.45

niedziela, godz. 9.30-14.45

 


Ze względów konserwatorskich obowiązują dzienne limity wejść, po ich wyczerpaniu nie ma możliwości uzyskania wejściówki ani zakupienia biletu. Usługi przewodnickie oraz audioprzewodniki są płatne.
W niedzielę zwiedzanie wyłącznie dla turystów indywidualnych.


Grupy obowiązuje rezerwacja, przyjmowana i wydawana w Biurze Rezerwacji, tel. 12 422-16-97, bot@wawel.org.pl

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
„Złote runo – sztuka Gruzji”
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprasza na pierwszą nie tylko w ...
New York, New York - poczuj się jak w amerykańskiej stolicy sztuki w sercu Warszawy
American dream może się spełnić? Historie polskich artystów ...
"Wyprawa przez Lemmenjoki – największy park narodowy Europy"
Muzeum Podróżników im Tony‘go Halika, oddział Muzeum Okręgowego ...
Zaskakujące arte-fakty jednego z największych dzieł sztuki na świecie
Arcydzieło światowej sztuki, jedno z najwspanialszych dzieł ...