Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 28.06.2017 A A A
Najlepsze polskie sztuki współczesne: Grand Prix dla „Wszystko o mojej matce” z Teatru Łaźnia Nowa
INFORMACJA PRASOWA

Spektakl „Wszystko o mojej matce” Tomasza Śpiewaka w reżyserii Michała Borczucha z Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie laureatem Grand Prix 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie jury doceniło między innymi Agatę Dudę-Gracz i Krzysztofa Garbaczewskiego oraz Agatę Kucińską i Andrzeja Konopkę.


„Wszystko o mojej matce” to osobista wypowiedź reżysera Michała Borczucha i aktora Krzysztofa Zarzeckiego, którzy opowiadają w nim o śmierci swoich matek. Tekst Tomasza Śpiewaka nawiązuje tytułem do filmu Pedro Almodóvara, ale nie jest jego teatralną adaptacją. Nagroda główna w wysokości 70 tys. zł dla Teatru Łaźnia Nowa z Krakowa przeznaczona zostanie na inscenizację kolejnej polskiej sztuki współczesnej w sezonie teatralnym 2017/2018.

 

Po obejrzeniu 13 spektakli, które zakwalifikowały się do finału tegorocznej edycji Konkursu, jury w składzie: Jan Kozikowski – przewodniczący, Jacek Wakar, Weronika Murek, Maryla Zielińska, zdecydowało także o przyznaniu kilkunastu nagród i wyróżnień indywidualnych oraz dwóch zespołowych. Nagroda w wysokości 8 tys. zł trafiła do twórców przedstawienia „Herosi Transformacji i miecz Chrobrego” Macieja Łubieńskiego i Michała Walczaka w reżyserii Michała Walczaka z Agencji Eventowo-Marketingowej GTQX. Spektakl grany jest w ramach „Pożaru w Burdelu” w Teatrze WARSawy. Artyści zostali nagrodzeni za „przywracanie wiary w istnienie wspólnoty nie tylko w teatrze”.

 

Laureatami drugiej zespołowej nagrody – imienia Jana Świderskiego, fundowanej przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich – zostali twórcy spektaklu „Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie” Michała Wanio i Edyty Januszewskiej z Teatru Ochoty w Warszawie. Artystów doceniono za „brawurowe przetworzenie problemów młodego pokolenia na język teatralny”.

 

Dwie równorzędne nagrody reżyserskie – w wysokości 5 tys. zł każda – powędrowały do Agaty Dudy-Gracz oraz Krzysztofa Garbaczewskiego. Duda-Gracz nagrodzona dostała za reżyserię spektaklu „Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk” z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu, a Garbaczewski za reżyserię „Roberta Robura” Mirosława Nahacza z TR Warszawa.

 

Jury postanowiło w tym roku przyznać także „Nagrodę specjalną” (w wysokości 4 tys. zł). Trafiła ona do Jakuba Krofty, dyrektora artystycznego Wrocławskiego Teatru Lalek, za – jak ujęto to w werdykcie – „konsekwentne promowanie polskiej dramaturgii współczesnej, poszukiwanie nowego języka teatru i dbałość o niezmiennie wysoki poziom rozmowy z widzem”.

 

Indywidualnie – za osobowość artystyczną potwierdzoną rolami w spektaklach „Yemaya – Królowa Mórz” oraz „Piekło – Niebo” we Wrocławskim Teatrze Lalek oraz reżyserię „Małej myszy i słonia do pary” w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki – nagrodzona została także Agata Kucińska (nagroda w wysokości 4 tys. zł). Do Andrzeja Konopki powędrowała z kolei nagroda aktorska (także w wysokości 4 tys. zł) za rolę BurdelTaty w spektaklu „Herosi Transformacji i miecz Chrobrego”. Aktora doceniono za „unikalną obecność sceniczną i temperament”.

 

Jury Konkursu przyznało też następujące wyróżnienia (w wysokości po 2 tys. zł) – dla Remigiusza Brzyka za reżyserię spektaklu „Siódemka” Ziemowita Szczerka z Teatru Zagłębia w Sosnowcu, dla Moniki Niemczyk za rolę w zwycięskim spektaklu „Wszystko o mojej matce” oraz dla Jana Duszyńskiego za muzykę do spektaklu „Robert Robur”. Wyróżnieni zespołowo (nagroda w wysokości 4 tys. zł) zostali też Aleksandra Wasilkowska (scenografia), Robert Mleczko (wideo), Sławomir Błaszewski (kostiumy) oraz Bartosz Nalazek (reżyseria światła) za oprawę plastyczną tego przedstawienia.

 

Nagroda za najlepszy tekst dla Marii Wojtyszko W tym roku po raz trzeci swoje nagrody wręczyła też Komisja Artystyczna (w składzie: Jacek Sieradzki - przewodniczący, Marcin Bogucki, Marta Bryś, Szymon Kazimierczak, Andrzej Lis, Katarzyna Niedurny i Anna Wakulik), która wcześniej wskazała finałowe spektakle.

 

Nagroda za „najlepszy tekst dramatyczny” (w wysokości 16 tys. zł) trafiła do Marii Wojtyszko za tekst „Piekło-Niebo”, zrealizowany we Wrocławskim Teatrze Lalek. Za „najciekawsze debiuty dramatopisarskie” (nagrody w wysokości po 3 tys. zł) uznano debiuty Beniamina M. Bukowskiego, Alicji Kobielarz i Grzegorza Staszaka za teksty: „Polowanie na motyle” (Bukowski), „Makbet” (Kobielarz) i „Rocznica” (Staszak), stanowiące poszczególne części spektaklu „Triatlon” zrealizowanego w Teatrze Ochoty w Warszawie.

 

Uroczyste ogłoszenie werdyktu Jury oraz Komisji Artystycznej odbyło się w poniedziałek o godzinie 18:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem Konkursu. Nagrody laureatom wręczyli przewodniczący Jury oraz Komisji Artystycznej – Jan Kozikowski i Jacek Sieradzki, Prezes ZASP Olgierd Łukaszewicz oraz przewodnicząca Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP Teresa Stępień-Nowicka, Agnieszka Komar-Morawska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN oraz Dorota Buchwald – dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

 

Rekordowa liczba zgłoszeń:

W tym roku do I etapu 23. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dopuszczone zostały aż 143 inscenizacje polskiego dramatu współczesnego, co jest najlepszym wynikiem w historii Konkursu. Finałowa trzynastkę Komisja Artystyczna wyłoniła na początku maja. W gronie finalistów znalazły się:

1. „Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk” Agaty Dudy-Gracz, Teatr Nowy w Poznaniu

2. „Herosi Transformacji i miecz Chrobrego” Michała Walczaka i Macieja Łubieńskiego, reż. Michał Walczak, Agencja Eventowo-Marketingowa GTQX z Warszawy

3. „Hymn narodowy” Przemysława Wojcieszka, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

4. „K. albo wspomnienie z miasta” Agnieszki Jakimiak, reż. Weronika Szczawińska, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu

5. „Life is cruel, people are bad czyli życie jest ciężkie” Michała Wanio i Edyty Januszewskiej, reż. Michał Wanio, Teatr Ochoty w Warszawie

6. „Mała mysz i słoń do pary” Marty Guśniowskiej, reż. Agata Kucińska, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

7. „Piekło-Niebo” Marii Wojtyszko, reż. Jakub Krofta, Wrocławski Teatr Lalek

8. „Po Burzy Szekspira” Agaty Dudy-Gracz, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu

9. „Robert Robur” Mirosława Nahacza, reż. Krzysztof Garbaczewski, TR Warszawa

10. „Siódemka” Ziemowita Szczerka, reż. Remigiusz Brzyk, Teatr Zagłębia w Sosnowcu

11. „Wbrew swojej woli”, Pawła Nowaka, reż. Jarosław Tumidajski, Małgorzata Głuchowska, Grupa SUPERMARKET z Warszawy

12. „Wszystko o mojej matce” Tomasza Śpiewaka, reż. Michał Borczuch, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie13. „Yemaya - Królowa Mórz” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, reż. Martyna Majewska, Wrocławski Teatr Lalek

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
Wojownik: premiera już w ten weekend
Teatr Pieśń Kozła we Wrocławiu zaplanował premierowe spektakle ...
23. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Głównymi bohaterami tegorocznej edycji festiwalu będą artyści ...
24. Konfrontacje Teatralne
Trwa 24. edycja Konfrontacji Teatralnych. Przed nami tydzień ...
„Imię” w Teatrze Studio Buffo
W Teatrze Studio Buffo na stałe zagościła inscenizacja francuskiej ...