Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 20.08.2012 A A A
Być artystką u boku mistrza
KATARZYNA OCZKOWSKA

Artystyczny dorobek uczennicy, muzy i partnerki mistrza rzeźby Xawerego Dunikowskiego, dotąd raczej nieznanej w Polsce Sary Lipskiej prezentowany jest w warszawskiej Królikarni. Wernisaż wystawy zatytułowanej Sara Lipska. W cieniu mistrza odbył się w niedzielę 19 sierpnia i potrwa do 4 listopada.


Ekspozycja w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego będzie pierwszą w Polsce prezentacją dzieł artystki, tworzącej rzeźbę i malarstwo, ale także zajmującej się sztuką użytkową. Lipska, obracająca się w paryskim świecie mody i teatru projektowała ubrania, wnętrza, scenografie oraz kostiumy teatralne czy ilustracje do książek i czasopism.

 

O artystce wiadomo niewiele, jak podkreśliła dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie Agnieszka Morawińska podczas konferencji prasowej, Sara Lipska znana jest przede wszystkim z bycia muzą oraz partnerką Dunikowskiego. Jednak nie jest powszechnie wiadome, że uczennica mistrza także tworzyła i to z wielkim powodzeniem. Lipska była jedną z działających na fali kobiet-artystek, będących na początku XX wieku prekursorkami sztuki użytkowej. Dziedzina ta nie wzbudzała jeszcze zainteresowania mężczyzn, dlatego też została wykorzystana przez kobiety zajmując się nią poza swoimi wyuczonymi dziedzinami sztuki.

 

Artystka poznała słynnego rzeźbiarza jako studentka w jego pracowni na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1908 r., kiedy kończyła studia urodziła córkę Marię Xawerę, będącą owocem związku z Dunikowskiem. Cztery lata później wyjechała do Paryża, gdzie żyła i artystycznie działała przez większość życia. To właśnie w stolicy Francji jej twórczość została nagrodzona złotym medalem na Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w 1925 r. oraz na Wielkiej Wystawie Sztuki i Techniki w 1937 r.

 

Ekspozycja zorganizowana z okazji obchodów 150-lecia Muzeum Narodowego w Warszawie, prezentuje oprócz rzeźb i obrazów artystki, także projekty strojów solistów Baletu Rosyjskiego Siergieja Diagilewa, projekty kreacji stworzonych dla Heleny Rubinstein, założycielki firmy kosmetycznej oraz zdjęcia mieszkania urządzonego dla jednego z najsłynniejszych fryzjerów w Paryżu Antoine’a Cierplikowskiego czyli po prostu Antoniego, który podobnie jak Lipska i Rubinstein, pochodził z Polski. Na wystawie znajdują się także projekty kostiumów powstałe po II wojnie światowej, powstałe do baletu Taniec ptaków Oliviera Messiaena. Widzowie zobaczą także obraz ekspresjonisty Keesa van Dongena, na którym sportretowany został Cierplikowski w stroju wschodnim projektu Lipskiej.

 

Artystka zajmowała się także prowadzeniem butiku z autorskimi projektami na Montparnassie, następnie na Avenue des Champs-Élysees, tworzyła ubrania dla domu mody Maison Myrbor oraz współpracowała ze znakomitym Paulem Poiretem. „Twórczość Lipskiej jest emanacją elegancji, wdzięku, próbą stworzenia z życia codziennego bardzo pięknej kolorowej rzeczywistości” – powiedziała Morawińska.

 

Eksponaty prezentowane na wystawie zostały wypożyczone przez Muzeum Narodowe, którego Królikarnia jest oddziałem, z francuskich muzeów i kolekcji prywatnych. Prace Sary Lipskiej znalazły się w zbiorach muzealnych, głównie za sprawą działalności rodziny Garnier, której przedstawiciel Luc-Francois Garnier, podczas wernisażu wystawił autorski performance o sparafrazowanym tytule W cieniu Sary Lipskiej. „Lipska była przyjaciółką mojej babki, poznałem ją w dzieciństwie. Pamiętam ją jako elegancką damę zamieszkującą w lesie, w domu pełnym sztuki, obrazów i rzeźb” – wspominał na konferencji Garnier.

 

Łącznie z wystawą zaplanowano bogaty program wydarzeń towarzyszących, zaś patronat nad nią objął ambasador Francji w Polsce Pierre Buhler.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
40-lecie Pągowskiego w Częstochowie
Czterdziestolecie pracy twórczej Andrzeja Pągowskiego to okazja ...
Festiwal Przemiany już we wrześniu w Warszawie
Czy tylko ludzie potrafią tworzyć? Samodzielne maszyny i inteligentne ...
Czyje prace zobaczymy na Festiwalu NARRACJE w Oliwie? Wyniki otwartego naboru prac
10. edycja Festiwalu NARRACJE, organizowanego przez Instytut ...
Muzeum Polskiej Wódki: Wycieczka przez kilka wieków mocno zakrapianej historii /zdjęcia/
Już wkrótce otwarcie jedynego w Polsce i na świecie muzeum ...