Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Akademia sztuki: Art brut różnorodnie / Panel dyskusyjny i projekcja filmu
A A A
Data imprezy: 29.05.2019 | Miasto: KatowiceAutor: Muzeum Śląskie

Art brut to według francuskiego artysty i kolekcjonera Jeana Dubuffeta ekspresja twórcza cechująca ludzi żyjących na marginesie życia społecznego, wyalienowanych, będących w opozycji do kultury oficjalnej, często chorych psychicznie, więźniów, osób niepełnosprawnych intelektualnie, bezdomnych, wyobcowanych. Od czasów Dubuffeta pojęcie ewoluowało i poszerzyło pola interpretacji. Próbą ukazania stanu obecnego refleksji nad pojęciem art brut jest publikacja wydana przez Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu „Art brut różnorodnie” będąca pretekstem do dyskusji.

Zapraszamy do udziału w panelu dyskusyjnym i projekcji filmu „Sztuka zwana art brut. Próba definicji”. Spotkanie wokół wystawy „Edmund Monsiel. Wieczna zagadka” prezentowanej od 18 maja w Muzeum Śląskim i publikacji „Art brut różnorodnie”.



Goście:

dr hab. Sonia Rammer

Joanna Daszkiewicz

Alicja Mironiuk-Nikolska

Maciej Bóbr

Zbigniew Chlewiński



Moderator:

Sonia Wilk



Biogramy panelistów:

dr hab. Sonia Rammer
Artystka, psycholożka, podróżniczka. Zawodowo związana z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (Wydział Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa). Zajmuje się sztuką oraz teorią ze szczególnym uwzględnieniem psychologicznych aspektów twórczości. Brała udział w wystawach zbiorowych, (m.in. Arsenał Poznań; BWA Bielsko-Biała; Wozownia Toruń; BWA Wrocław; Artists House Jerozolima, Izrael; Studio 18 Gallery Nowy Jork, USA), indywidualnych (np. BWA Gorzów Wielkopolski, Wieża Ciśnień Konin, BWA Arsenał Poznań, MBWA Leszno, ART Station Stary Browar Poznań, Galeria Student Ostrawa, Czechy; Baer Art Center, Hofsos, Islandia; Marpha Foundation, Mustang, Nepal) oraz konferencjach. Autorka i współautorka tekstów traktujących o fenomenie twórczości z perspektywy psychoanalitycznej. Zjawisko art brut rozpatrywane jest przez nią z perspektywy teoretycznej (pole psychologii).

Joanna Daszkiewicz
Absolwentka UAM (filozofia) oraz ASP w Poznaniu (malarstwo); zawodowo związana z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu. Od kilkunastu lat specjalizuje się w badaniu oraz promowaniu art brut; kuratorka wystaw; koordynatorka Międzynarodowej Konferencji poświęconej nurtowi ART BRUT: Art brut – Między sztuką a terapią (Poznań 15-16.04.2010) oraz 1. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych o twórcach „samorodnych” (AUTfestiwal 2013); konsultant merytoryczny przy produkcji pierwszego polskiego filmu dokumentalnego o polskim art brut – Sztuka zwana art brut (TVP Kultura 2008).

Alicja Mironiuk-Nikolska
Etnograf, muzealnik, obecnie w stopniu starszego kustosza Główny Inwentaryzator w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Autorka wielu wystaw i tekstów popularyzujących sztukę i rękodzieło ludowe, a także książki „Polska sztuka ludowa” (Warszawa 2010). Pracuje na rzecz środowiska w Komisji Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” oraz w Radzie Muzeum Wsi Radomskiej. Przewodnicząca Sekcji Sztuki Ludowej Rady Naukowej Stowarzyszenia Twórców Ludowych. Wykładowca w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie.

Maciej Bóbr
Z wykształcenia historyk sztuki, z zawodu specjalista Public Relations. Jako historyk sztuki pracował w Polskiej Akademii Nauk i w Opactwie Tynieckim oraz w charakterze wykładowcy (ASP), jako rzecznik prasowy w administracji publicznej oraz na uczelni. Zajmował się historią grafiki europejskiej, a od 2002 bada twórczość plastyczną osób chorych psychicznie. Obecnie przygotowuje inwentarz zbiorów prac pacjentów Szpitala w Kobierzynie, pełniąc jednocześnie funkcję rzecznika prasowego tej instytucji. Z zamiłowania podróżnik i kucharz.

Zbigniew Chlewiński
Kustosz w Muzeum Mazowieckim w Płocku, absolwent filozofii teoretycznej KUL. Autor wystaw z nurtu sztuki naiwnej i wypowiedzi o tej twórczości, w szczególności o Edmundzie Monsielu, Ryszardzie Kosku, Erwinie Sówce, Marku Świetliku. Redaktor i współautor książek o sztuce (również tzw. wysokiej) i z zakresu literaturoznawstwa (z kręgu pisarstwa Kazimierza Truchanowskiego).

Sonia Wilk
Teoretyk sztuki, kurator wystaw ogólnopolskich i międzynarodowych. Interesuje się sztuką nieprofesjonalną, w tym przede wszystkim twórczością osób niepełnosprawnych intelektualnie i chorych psychicznie. Ukończyła studia zakresu filozofii na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego oraz studia muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Akademii Dziedzictwa przy Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie. Studiowała w Instytucie Historii Sztuki KUL. Często uczestniczy w sesjach naukowych i konferencjach na temat outsider art w całej Polsce i za granicą. Wygłasza odczyty i wykłady. Artykuły zamieszcza w czasopismach ogólnopolskich i publikacjach naukowych. Jest autorem tekstów katalogów licznych wystaw outsider art. Od 2008 roku jest kierownikiem Działu Plastyki Nieprofesjonalnej Muzeum Śląskiego w Katowicach, kustoszem i kuratorem zbiorów. Stale prezentuje różnorodne zjawiska artystyczne.


Autorka cyklu wystaw prezentującego najciekawszych współczesnych artystów w obrębie art brut, zatytułowanego „Vivat Insita”, oraz kuratorka wystawy stałej plastyki nieprofesjonalnej w nowej siedzibie Muzeum Śląskiego w Katowicach.


29.05 / środa / godz. 18.00

Muzeum Śląskie, ul. T. Dobrowolskiego / stolarnia

wstęp 1 zł / bilety do nabycia przed rozpoczęciem wydarzenia


Kontakt z organizatorami:

https://muzeumslaskie.pl/pl/kalendarium/akademia-sztuki-art-brut-roznorodnie-panel-dyskusyjny-projekcja-filmu/

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy