Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 10.01.2015 A A A
Rozpoczęła się siódma edycja cyklu Opera Rara
TOMASZ CICHOCKI
Fot. Tomasz Cichocki

Na inaugurację tegorocznego cyklu wybrano "Tamerlano" George'a Friderica Handla. Koncert odbył się 8 stycznia br. w zapełnionym po brzegi Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Publiczność po raz pierwszy mogła delektować się wspaniałym dźwiękiem jednego z najciekawszych obecnie zespołów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym — Il Pomo d'Oro, pod dyrekcją wybitnego skrzypka i dyrygenta Riccarda Minasiego.


Orkiestra istnieje od 2012 roku. To dzięki wiedzy o stylu epoki połączonej z najwyższym kunsztem technicznym szybko stała się objawieniem na scenie muzyki dawnej.

 

Nazwa zespołu odwołuje się do tytułu opery Antonia Cestiego Il Pomo d'oro ("Złote jabłko"). Z włoską formacją wystąpiła w Krakowie absolutna czołówka światowej klasy solistów: dwaj znakomici kontratenorzy — Katalończyk Xavier Sabata (Tamerlano) i Chorwat Max Emanuel Cenčič (Andronico), brytyjski tenor John Mark Ainsley (Bajazet), kanadyjska sopranistka Karina Gauvin (Asteria), rumuńska mezzosopranistka Ruxandra Donose (Irene) oraz rosyjski bas Pavel Kudinov (Leone).

 

Akcja skomponowanego w 1724 roku dzieła rozgrywa się w XIV wieku i przedstawia zawiłą historię miłości, nienawiści, zdrady i rozgrywek o władzę pomiędzy tytułowym tatarskim zdobywcą a jego więźniem, dumnym sułtanem Bajazetem. Tamerlanowi udaje się go pokonać i uwięzić. Córka Bajazeta — Asteria, księżniczka Trebizondy Irene i sprzymierzeniec Tamerlana Andronico zostają wplątani w brzemienną w skutki sieć intryg, których kulminację stanowi samobójcza śmierć Bajazeta.

 

Zachwycona publiczność wśród nich między innymi Pani Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzata Omilanowska oraz Marek Kondrat po wysłuchaniu tej jednej z najważniejszych tragedii muzycznych epoki baroku, zgotowała wykonawcom długą owację na stojąco.

 

Organizatorami koncertu byli: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Capella Cracoviensis.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu
Jesteśmy niezwykle dumni, mogąc stale współtworzyć konstelację ...
Kolejna muzyczna perła Złotej Serii Nagrań Beaty Szałwińskiej!
Na przekór niewrażliwości naszych czasów, obojętności na ...
Festiwal Eufonie po raz piąty przybliży muzykę krajów Europy Środkowo-Wschodniej
750 artystów z 12 krajów, utwory 44 kompozytorów z 15 państw, ...
Rawa Blues Festival: Rodzinny festiwal zagości w katowickim Spodku już po raz 41
7 października w katowickim Spodku odbędzie się 41 edycja ...