Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 10.09.2015 A A A
XII edycja Festiwalu Singera – podsumowanie wydarzeń teatralnych
INFORMACJA PRASOWA
fot. Janusz Paliwoda / MATERIAŁ PRASOWY

XII edycja Festiwalu Warszawa Singera już za nami. Poza wydarzeniami muzycznymi, festiwal obfitował w wydarzenia teatralne, których z roku na rok przybywa.


Podczas minionej edycji mogliśmy zobaczyć 6 spektakli przygotowanych przez Teatr Żydowski, 7 przedstawień gościnnych, 6 czytań performatywnych oraz spektakl muzyczny poświęcony pamięci Szymona Szurmieja. Powodzeniem cieszył się grany trzykrotnie podczas festiwalu spektakl „Dybuk” w reżyserii Mai Kleczewskiej okrzyknięty jedną z lepszych premier minionego sezonu. Równie dużym zainteresowaniem widzowie obdarzyli autoironiczne i wielopłaszczyznowe przedstawienie w reżyserii Anny Smolar pt. „Aktorzy Żydowscy”. Publiczność doceniła też oryginalną incenizację w reżyserii Pawła Paszty pt. „Królestwo Wszechwanny” na podstawie tekstów Hanocha Levina.

 

W ramach imprez towarzyszących Teatr Żydowski z Warszawy tradycyjnie zaprezentował wszystkie zeszłoroczne premiery, a także zapowiedź premiery nadchodzącego sezonu 2015/2016. Już na dwa dni przed oficjalnym rozpoczęciem festiwalu mogliśmy zobaczyć spektakl „Dybuk” w reżyserii Mai Kleczewskiej. Jest to jedna z najczęściej komentowanych premier minionego sezonu, w związku z czym spektakl cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród publiczności.

 

W pierwszą sobotę Festiwalu Singera wyjątkowo na Placu Defilad mogliśmy zobaczyć bardzo ciekawe przedstawienie w reżyserii Anny Smolar „Aktorzy żydowscy”. Sztuka została ogłoszona przez kilku krytyków jednym z najciekawszych wydarzeń teatralnych sezonu. Po raz drugi w czasie festiwalu spektakl ten został zaprezentowany na Małej Scenie Teatru Żydowskiego.

 

Warto wspomnieć o inscenizacji izraelskiej sztuki „Ruchele wychodzi za mąż” w reżyserii Jacka Papisa. Brawurowo zagrany spektakl uzyskał długie owacje na stojąco.

 

Specjalnie na festiwal reżyser Paweł Paszta przygotował nieco zmienioną wersję przedstawienia „Królestwo Wszechwanny”, spektaklu na bazie tekstów Hanocha Levina. Sztuka bazuje na porywających dialogach i songach prześmiewczo traktujących o życiu. Całości dopełniają interesujące kostiumy i scenografia. Przedstawienie zostało docenione przez większą część publiczności, która wyglądała na rozbawioną i zadowoloną.

 

 

Przedpremierowo mogliśmy ujrzeć również spektakl w reżyserii Karoliny Kirsz pt. „One same” o kobietach żydowskiego pochodzenia, które odważyły się wyjść poza schemat. Bardzo sprawny wartki tekst przepleciony muzycznymi wstawkami składa się tu na interesującą formę sceniczną. Premiera w Teatrze Żydowskim zaplanowana jest na 4 listopada i bilety są już do nabycia w kasie Teatru Żydowskiego oraz na stronie internetowej.

 

Liczna publiczność zjawiła się również 29 sierpnia na wieczorze pamięci Szymona Szurmieja, podczas którego został przedstawiony spektakl muzyczny „Baby, ach te baby....”. W ten sposób Fundacja Shalom upamiętniła nazwisko wieloletniego Dyrektora Teatru Żydowskiego i Centrum Kultury Jidysz.

 

Spośród siedmiu gościnnych występów warto wspomnieć o ciepło przyjętym przez widzów izraelskim spektaklu w reżyserii Mottiego Awerbucha pt. „Głowa pełna ptaków”, z oprawą muzyczną Tiery'ego Viddera. Publiczność doceniła główne role zagrane przez zagranicznych artystów Anabellę oraz Uriego Kovalskiego.

 

Interesującym był także minimalistyczny spektakl corocznych festiwalowych gości – Teatru NN z Lublina pt. „Trzy opowiadania z muzyką”.

 

Tradycyjne dla festiwalu czytania performatywne również przyciągnęły widzów. Wejściówki rozeszły się bardzo szybko. W tym roku główną atrakcją był „Kot Rabina” w reżyserii Jacka Papisa, na którego wejściówki rozeszły się błyskawicznie. Mogliśmy również wysłuchać takich czytań jak: „Sonia Muszkat” w reżyserii Krzysztofa Popiołka, „Ogrody Frau Hess” w reżyserii Karoliny Kirsz, „Glany na glanc” w reżyserii Krzysztofa Rzączyńskiego, czy też „Pięć kilo cukru” autorstwa Pawła Paszty.

 

Festiwal z roku na rok rośnie i gromadzi coraz większe rzesze fanów zainteresowanych kulturą żydowską i  ciekawymi i ambitnymi wydarzeniami teatralnymi, których tu nigdy nie brakuje.

 

Miniona edycja Festiwalu Singera była XII z kolei i odbyła się w Warszawie w rejonie Placu Grzybowskiego i ulicy Próżnej, w Austriackim Forum Kultury, na Placu Defilad oraz na Pradze. Poza głównymi atrakcjami teatralnymi i muzycznymi, odbyło się ponad sto wydarzeń kulturalnych – warsztatów, spotkań literackich, pokazów filmowych, wystaw, wykładów i innych atrakcji. Podobnie jak w zeszłym roku, wydarzenia festiwalowe miały miejsce nie tylko w Warszawie, ale także w innych miastach, w których żył i tworzył Isaac Bashewis Singer – Leoncinie, Radzyminie oraz Biłgoraju, a także Nowym Jorku, do którego pisarz wyemigrował w 1935 roku, i w którym mieszkał najdłużej. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Shalom. Założycielką fundacji i dyrektorem generalnym jest Gołda Tencer – aktorka, reżyser, dyrektor Teatru Żydowskiego – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
TEATRALNY SYLWESTER Z GWIAZDAMI!
Warszawski Teatr Capitol zagra pięć hitowych komedii w gwiazdorskich ...
Sztuka bez babci
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zaprasza na premierową sztukę ...
Teatr Pieśń Kozła pracuje nad nową premierą
Powstaje „Anty-Gone TRYPTYK” w trzech zupełnie różnych ...
Teatr Fredry z sukcesem wrócił z Rumunii
Gnieźnieński zespół powrócił z Bukaresztu, gdzie podczas ...