Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 14.05.2016 A A A
Rusza druga edycja ReStartu!
INFORMACJA PRASOWA

Jeszcze w tym sezonie Teatr Fredry rozpocznie edukacyjno-artystyczny projekt „ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja”. To jego druga edycja dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Teatr Fredry Gniezno zaprasza młodzież do udziału w projekcie i przekonuje, że teatr jest dla każdego, niezależnie od wcześniejszych doświadczeń i posiadanej wiedzy.


„ReStart – Łańcuch Sztuki. Kontynuacja” to projekt adresowany do młodzieży ze szkół gimnazjalnych i licealnych. Młodzi, w nowej odsłonie programu, będą pracowali jako „Grupa Szybkiego Reagowania” na zdarzenia aktualne społecznie, będące swoistą odpowiedzią na poszczególne teksty dramatyczne prezentowane w Teatrze Fredry.

 

„Działania edukacyjne Teatru Fredry – mówi dyrektor Joanna Nowak - spotykają się z zainteresowaniem i akceptacją nie tylko ich bezpośrednich uczestników i obserwatorów, ale również zostały dostrzeżone w perspektywie rozwoju edukacji kulturalnej w skali kraju. Dowodzą tego dotacje MKiDN, zarówno na projekty związane bezpośrednio z konkretną premierą jak i akceptacja stałych inicjatyw edukacyjnych realizowanych przez Teatr. Najlepszym przykładem jest rozpoczynający się właśnie kolejny „ReStart – Łańcuch  Sztuki Kontynuacja”, czyli zainicjowany w roku ubiegłym cykl warsztatów prowadzonych przez artystów - rezydentów pracujących w różnych obszarach teatralnej aktywności. Ideą projektu jest zbudowanie innowacyjnego programu edukacyjnego łączącego współpracę mistrza w swej dziedzinie z młodzieżą”.

 

Grupa pod okiem artystów, psychologa i pedagoga teatru przygotuje tym razem zdarzenia performatywne, akcje ambientowe, działania improwizowane w przestrzeni miasta. Dzięki spotkaniom z uznanymi twórcami teatralnymi, młodzi ludzie wyposażeni zostaną w narzędzia do powyższych działań, a otwarta formuła warsztatów, pozwoli uczestniczyć w nich osobom wcześniej niebiorącym udziału w naszych projektach. Pierwsze spotkanie poświęcone zostanie imigrantom.  Punkt wyjścia do rozważań stanowić będzie dramat Sylvain’a Levey’ego „Tyle o Alicji” w tłumaczeniu i reżyserii Łukasza Gajdzisa. Projekt rozpocznie się 13 maja 2016 r. o godz. 17.00 czytaniem performatywnym tego tekstu, którego bohaterka, trzynastoletnia Alicja, wydaje się znacznie różnić od nastolatek w jej wieku. Jej rodzice-uchodź­cy polityczni, chilijczycy, mają śmieszny ak­cent i często w poszukiwaniu pracy zmieniają miejsca zamieszkania. Nomadzi, wygnań­cy… Alicja, jak każda nastolatka, pragnie normalnego życia - chce mieć przyjaciół i dobrze się bawić. Poprzez wspomnienia naznaczone lękiem, nadziejami i radością zabiera nas w świat podróży bez powrotów.

 

„Uważam temat imigrantów politycznych, w kontekście wydarzeń mających miejsce na Morzu Śródziemnym i granicy turecko-greckiej, za istotny. Szczególnie warto rozmawiać z młodzieżą i widzami o tym dotyczącym nas wszystkich problemie. Jednocześnie cieszę się, iż zaproszenie do udziału w tej edycji podjęła Barbara Hanicka - ceniona scenograf i wykładowca krakowskiej PWST. Tę edycję kierujemy szczególnie do uczniów Szkół artystycznych, a także wszystkich, którzy interesują się plastyką, designem i scenografią. Wierzę iż projekt wspólnej pracy wybitnych artystów z młodzieżą z regionu zaowocuje przyszłymi pokoleniami nowych twórców” – mówi  Łukasz Gajdzis – zastępca dyrektora Teatru Fredry, pomysłodawca Restartu.

 

Od 13 do 15 maja zapraszamy młodzież do spotkania z wybitną scenografką Barbarą Hanicką, a 30 maja – 1 czerwca na warsztaty, które poprowadzi pedagog teatru.

 

Udział w projekcie jest oczywiście bezpłatny. A do uczestnictwa w nim Teatr Fredry zaprasza młodzież w wieku gimnazjalnym i licealnym deklarującą udział w czytaniu performatywnym i całym cyklu warsztatów. Zgłoszenia przyjmuje Jolanta Skawina: T. 608 40 55 20, e-mail: restartfredro@gmail.com

 

Barbara Hanicka - w 1977 roku ukończyła wydział architektury wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1981 roku obroniła tam także dyplom z dziedziny scenografii, której uczyła się pod kierunkiem Lidii i Jerzego Skarżyńskich. Pierwsze dekoracje zaprojektowała w 1981 do spektaklu „Homme-Bodies”, w St. Marks Theater w Nowym Jorku. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce, m. in.: Starym w Krakowie, Współczesnym i Polskim we Wrocławiu, Śląskim w Katowicach, Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi, Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu. Terenem jej pracy stały się przede wszystkim dwa miasta: Warszawa i Kraków. W latach 1983 – 89 i 1995 - 1998 związana była etatowo z Teatrem Studio, w latach 1998 - 2013 była scenografem Narodowego Teatru w Warszawie. Pracowała też dla innych warszawskich teatrów: Wielkiego, Powszechnego, Dramatycznego, Nowego, Rozmaitości. Projektowała scenografie dla teatrów za granicą: w Nowym Jorku, Lubljanie, Wiedniu, Saint Etienne, Beer-Sheva. Prowadzi zajęcia w krakowskiej PWST. Współpracowała z wieloma znakomitymi reżyserami, m.in.: z Zygmuntem Hübnerem, Mikołajem Grabowskim, Tadeuszem Bradeckim, Grzegorzem Jarzyną, Zbigniewem Brzozą, Pawłem Miśkiewiczem, Janem Englertem. Wyjątkowy duet, scenograf – reżyser, stworzyła z Jerzym Grzegorzewskim przygotowując projekty kostiumów i dekoracji do przedstawień tego artysty w latach 1984 -2005.

 

Sylvain Levey urodził się w 1973 roku, jest aktorem i pisarzem. Jego teatr jest głęboko zakorzeniony w ważnych dla dzisiejszego widza tematach: obywatelskość, tolerancja, odmienność, miejsce każdego z nas w społeczeństwie, rodzina. Jego teksty są zabawne, a jednocześnie zgryźliwe i uszczypliwe. Z jednej strony edukują, z drugiej stawiają niewygodne, choć bardzo istotne pytania. Jego pisarstwo eksploruje różne formy teatru (chóry, monologi, dialogii proponuje szerokiemu gronu odbiorców – aktorom, reżyserom, publiczności w każdym wieku – tematy gęste, nowoczesne, a zarazem zaprezentowane wyjątkowo przystępnie. Jego pierwszy tekst został opublikowany w 2004 roku: „Ouasmok?” otrzymał nagrodę SACD za sztukę dla młodzieży,( 2005). Za tekst „Cent culottes et sans papiers” otrzymał w 2011 roku nagrodę Collidram. Stypendysta francuskiego Ministerstwa Kultury.

 

Szczegółowy harmonogram:

14 maja 2016 r. godz. 10.00 – 14.00 i 16.00 – 20.00 – warsztat ze scenografką Barbarą Hanicką

15 maja 2016 r. godz. 9.00 – 17.00 – warsztat z Barbarą Hanicką zakończony akcją w przestrzeni miasta

30 maja 2016 r.  godz. 16.00 – 21.00 – warsztat z pedagogiem Aleksandrą Antoniuk

31 maja 2016 r.  godz. 16.00 – 21.00 – warsztat z pedagogiem

1 czerwca 2016 r. godz. 16.00 – 20.00 – warsztat z pedagogiem zakończony akcją w przestrzeni miasta o godz. 20.00

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
23. Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca
Głównymi bohaterami tegorocznej edycji festiwalu będą artyści ...
24. Konfrontacje Teatralne
Trwa 24. edycja Konfrontacji Teatralnych. Przed nami tydzień ...
„Imię” w Teatrze Studio Buffo
W Teatrze Studio Buffo na stałe zagościła inscenizacja francuskiej ...
Koniec świata w Teatrze Słowackiego
„Zdarzyło się, że kulisy teatru zajął ogień. Na scenę ...