Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 06.11.2016 A A A
Teatralny maraton „Wyspiański Wyzwala!” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego
INFORMACJA PRASOWA
fot. MATERIAŁ PRASOWY

12 i 13 listopada br. Teatr im. Juliusza Słowackiego zaprasza na maraton z Wyspiańskim, którym zostanie zainaugurowany nowy sezon teatralny. Stanisław Wyspiański - artysta totalny, wyrastający ponad swój czas, budzący pozytywną energię do działania, wierzący w siłę teatru i jego obywatelską misję, ma pomóc przewietrzyć nobliwe wnętrza budynku przy placu św. Ducha, które w te dwa dni staną się przestrzenią laboratoryjną dla twórców i publiczności. W projekcie wezmą udział: Alicja Patanowska, Remigiusz Brzyk, Bartosz Szydłowski, Jakub Roszkowski, Małgorzata Warsicka, Karol Nepelski, Adam Strug, Paweł Świątek, Magdalena Miklasz, Mr Krime. Gośćmi specjalnymi będą Krystian Lupa, Piotr Augustyniak, Jerzy Trela.


Podróż po plątaninie przejść, scen, pokojów i piwnic Teatru Słowackiego. Artyści szukając konotacji związanych z wyzwoleniem będą krążyć wokół tego arcydramatu, sięgać po pamięć początków i marzenia z jakich ten teatr się rodził. „Wyspiański wyzwala!” to zaproszenie do rozmowy, w której artyści i publiczność będą aktorami tej sceny. Maraton z Wyspiańskim ma być zalążkiem cyklicznego festiwalu, myśli, narracji i twórczych poszukiwań inspirowanych jego twórczością.

 

„Chcielibyśmy osłabić sztukateryjne skojarzenia związane z tym teatrem, rozpulchnić panujące tutaj porządki, sprowokować sytuację otwartą i bliższą bardziej strumieniowi myśli niż widowisku.  Dlatego akcję „Wyspiański wyzwala!” traktujemy jako gest poświęcony Wyspiańskiemu oraz inaugurację Laboratorium Stacha, gdzie przez cały rok różni artyści będą pracować i interpretować dzieła Mistrza” – wyjaśnia Bartosz Szydłowski, kurator programu artystycznego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

 

Dwudniowy maraton z Wyspiańskim rozpocznie się w sobotę 12 listopada o godzinie 19:00 i potrwa do około 22:00, powtórna realizacja w niedzielę 13 listopada od 19:00.

 


Wejście – godzina 19:00

(projekt Alicji Patanowskiej)


Alicja Patanowska – artystka wizualna, absolwentka ASP we Wrocławiu oraz Royal Collage of Art w Londynie, laureatka wielu prestiżowych nagród (ostatnio m.in. The Charlotte Frazer Award 2014, oraz finalistka InnovationRCA, Entrepreneur’s Launchpad 2013) – w swojej instalacji spróbuje zreinterpretować spojrzenie na budynek Teatru Słowackiego. Budynek jest oczywisty, schludny, jakby zatrzymany w czasie. Jak zmienić kontekst i znaczenie niewielką interwencją, która przywróci współczesny sens pojęciu NARODOWA SZTUKA. Kiedy w XIX wieku mówiono: „naród polski”,  myślano: „wolność” i „niezależność”. Dzisiaj pojęcie „narodu”  budzi inne skojarzenia. Bardziej wyklucza niż jednoczy. Czy zatem taki sens ma nieść napis na frontonie?

 

Westybul

(projekt Bartosza Szydłowskiego)

Proces, wyzwanie do podróży, gotowość zmierzenia się z tym, co jest nieoczywiste, co jest wbrew utartym oczekiwaniom. Rozmawiamy z Krystianem Lupą w kopule – w głowie tego teatru. Bliżej nieba i ponad sztukaterią i żyrandolem. Jesteśmy w przestrzeni przeciętej wektorami metalowych belek, surowej, niecywilizowanej. Jak rozmawiać o Wyspiańskim dzisiaj, o roli artysty, o wyzwoleniu i wyzwalaniu… Jak trzymać kurs i nie dać się pochłonąć i zniewolić łatwiźnie, wygodzie, spełnieniu.  Ukryliśmy się na samym szczycie, szeptem spiskujemy, wchodzimy od innej strony do tego teatru.

 

Korytarze

(projekt Jakuba Roszkowskiego)


Wyzwolenie Wyspiańskiego to nie tylko Konrad i Maski, ale też teatr, do którego Konrad wchodzi. To świat ułożony, oswojony i bezpieczny. Świat w którym wszystkie problemy, wątpliwości, prawdziwe uczucia są starannie ukryte za kostiumem i teatralną inscenizacją. Świat mądrych monologów, wielkich gestów i egzystencjalnych problemów – ale nie tych prawdziwych, dojmujących, ale wykreowanych, wypreparowanych, „zagranych” przed równie pięknie ukostiumowaną w wieczorowe suknie i garnitury widownią. Pozornie.

 

Widownia

(projekt Remigiusza Brzyka)

Bohaterem wydarzenia osnutego na kanwie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego jest scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie; scena, która była miejscem narodzin polskiego nowoczesnego teatru; scena, na której dokonała się rewolucja w zakresie metod aktorskich, użycia scenografii i oświetlenia, ale przede wszystkim rewolucja dotycząca repertuaru. Twórcy wydarzenia sięgają do materiałów archiwalnych, aby dotrzeć do mitu założycielskiego dzisiejszej Dużej Sceny teatru.

 

Foyer / Nadfoyer

(projekt Pawła Świątka)

Punktem wyjścia jest rozmowa Konrada z Maskami, urzędnikami dającymi do zrozumienia Konradowi, że jego wizja teatru niezbędnego społeczeństwu jest zupełnie nieczytelna, niewymierzalna. Temat roli jaką powinna dzisiaj zajmować sztuka w rzeczywistości materialnej, mocno upolitycznionej jest dzisiaj czymś niezwykle dotkliwym. Wyspiański miał wizję takiego teatru, miał też doświadczenia z mieszczaństwem, które zawodziło go wielokrotnie właśnie swoją bezideowością i płytkimi oczekiwaniami. Paweł Świątek wcieli się w maskę z Wyzwolenia, by przeprowadzić rozmowę z Jerzym Trelą o sztuce, o jego spektaklach, o kosztach, o drodze artystycznej, o sporach, o roli Konrada w Wyzwoleniu Swinarskiego. Rozmowa ta odbędzie się przy ekskluzywnym poczęstunku, sponsorowanym przez Teatr Słowackiego, czyli, de facto, Urząd Marszałkowski.

 

Duża Scena

(projekt Małgorzaty Warsickiej)
Spektakl-koncert. Wariacja na temat polskości, wolności i samoistności. Próba odnalezienia w Wyspiańskim momentów granicznych, gdzie „wyczerpuje się jego myśl”, a na jej miejsce musi nieuchronnie pojawić się inna, nowa, często bełkotliwa, zradykalizowana, bluźniercza. Szukanie wersji alternatywnych jest podstawą tego projektu. Istotnym elementem spektaklu będzie występ wybitnego śpiewaka, instrumentalisty i kompozytora – Adama Struga.

 

Wyjście

Wyspiański after party. DJ set Mr’a Krime’a – pioniera i mistrza turtablismu, multiinstrumentalisty, kompozytora (również muzyki teatralnej) i producenta muzycznego.


Wstęp na cały festiwal „Wyspiański wyzwala” jest wolny, iloś miejsc jest ograniczona. Wejściówki będą dostępne 10 listopada od godziny 9:00 w kasie Teatru Słowackiego przy placu św. Ducha 1

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
TEATRALNY SYLWESTER Z GWIAZDAMI!
Warszawski Teatr Capitol zagra pięć hitowych komedii w gwiazdorskich ...
Sztuka bez babci
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zaprasza na premierową sztukę ...
Teatr Pieśń Kozła pracuje nad nową premierą
Powstaje „Anty-Gone TRYPTYK” w trzech zupełnie różnych ...
Teatr Fredry z sukcesem wrócił z Rumunii
Gnieźnieński zespół powrócił z Bukaresztu, gdzie podczas ...