Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 09.04.2018 A A A
„Wieża. Jasny dzień” – kino, które wytycza drogę
INFORMACJA PRASOWA
Fot. Materiał prasowy

O Krakowską Nagrodę Filmową – 100 000 USD – walczy w tym roku 10 tytułów. To pierwsze lub drugie filmy reżyserów z całego świata. Po raz pierwszy w historii 11.Netia OFF CAMERA w Konkursie Głównym „Wytyczanie Drogi” znalazły się aż dwa polskie obrazy – „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc i „Cicha noc” Piotra Domalewskiego. Filmy oceni międzynarodowe Jury. Laureata poznamy już 5 maja.


„Wieża. Jasny dzień” to jeden z najodważniejszego debiutów w polskim kinie ostatnich lat. Film Jagody Szelc jest zawieszony pomiędzy rodzinnym dramatem a metafizycznym horrorem. To dowód nieskrępowanej wyobraźni i własnego, oryginalnego głosu. Reżyserka zachowuje się niczym szeptucha, egzorcyzmując polską rodzinę i kamuflując protest songi między kadrami.

Pełnometrażowy debiut Edona Rizvanollego imponuje dojrzałością i delikatnością w podejmowaniu trudnych i wciąż bolesnych tematów związanych z wojną na Bałkanach. Reżyser buduje świat, w jakim praktycznie każdy z bohaterów skrywa mroczny sekret, a jednocześnie tęskni za spokojem wewnętrznym. Jego „Unwanted” uświadamia, że nie można zapomnieć o ciężkich doświadczeniach, a przebaczenie oraz pojednanie są niezwykle trudne do wypracowania i osiągnięcia, zwłaszcza dla ludzi naznaczonych traumą.

W „Lemonade” Ioan Uricaru bezlitośnie rozprawia się z mitem Stanów Zjednoczonych jako krainy sukcesu i wielkich możliwości. Choć rumuńska reżyserka skupia się na jednostkowej historii, obnaża przeszkody i problemy wynikające z niesprawiedliwego i krzywdzącego systemu imigracyjnego, nie tylko zresztą amerykańskiego. „Lemonade” to wyjątkowo dojrzale opowiedziana historia trudów i wyrzeczeń, jakie musi znieść główna bohaterka na drodze do „lepszego życia”, opowiedziana w sposób intymny i przejmujący.

Drugi pełnometrażowy film Iram Haq w subtelny sposób opowiada o różnicach kulturowych między zachodnim światem a Środkowym Wschodem. Wydają się nie do pokonania, ale reżyserka nikogo nie ocenia i nie potępia, a zamiast tego zabiera widzów w empatyczną podróż przez skrajnie odmienne cywilizacje. Jej filmowa opowieść nie daje łatwych diagnoz i gotowych odpowiedzi, pokazując, że ważniejszy niż sprzeczne ideologie jest szacunek dla różnych porządków obyczajowych i Innego, bez względu na to, jak go definiować.

„The Reports on Sarah and Saleem” w reżyserii Muayada Alayanto to historia zakazanej politycznie i kulturowo miłości Żydówki i Palestyńczyka. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, kiedy para zostaje zauważona w barze w Betlejem, a Saleem wchodzi w konflikt z miejscowym mężczyzną. Ten incydent uruchamia cała lawinę drastycznych zdarzeń. Kolejne oskarżenia, przesłuchania, upokorzenia i wychodzące na jaw sekrety dobitnie przypominają, że prywatne zawsze jest polityczne - zwłaszcza w tak skomplikowanym geograficznie i społecznie regionie. W reżyserii Muayada Alayanto.


Konkurs Główny „Wytyczanie drogi” to część projektu „Obraz świata / Świat w obrazach" realizowanego podczas 11. Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego NETIA OFF CAMERA, odbywającego się od 27 kwietnia do 6 maja 2018 roku. Więcej informacji o karnetach i biletach można znaleźć na www.offcamera.pl.

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
„Tyle co nic” głównym zwycięzcą festiwalu Prowincjonalia 2024
W dniach 17-20 kwietnia we Wrześni odbyła się 29. Edycja Ogólnopolskiego ...
„Jedno życie” zobaczymy jako film otwarcia przeglądu filmowego Kino Na Granicy w Cieszynie
Uroczysta premiera „Jednego życia” odbędzie się 15 maja ...
Afrykańskie Nowe Fale w programie 24. MFF mBank Nowe Horyzonty
Stara zasada promocji głosi, że „lepiej nie zaczynać od ...