Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 03.06.2020 A A A
Teatr Wielki - Opera Narodowa ogłasza repertuar sezonu 2020/21
INFORMACJA PRASOWA
Źródło: TW-ON

Przed nami 6 premier, 25 tytułów operowych i baletowych, szereg koncertów i recitali. Ponad 400 godzin muzyki. Ponad 200 wydarzeń na scenach teatru w wykonaniu wybitnych osobowości sceny operowej i baletowej. TW-ON ogłasza nowy sezon artystyczny z nowym Dyrektorem muzycznym.


Dzieło sztuki, zdaniem znakomitego polskiego fenomenologa i filozofa Romana Ingardena, istnieje jako byt autonomiczny, jednak dodatkowe znaczenie zyskuje dopiero dzięki odbiorcy. Widz teatralny, podobnie jak czytelnik dzieła literackiego, poprzez filtr własnych przeżyć i doświadczeń dodaje do dzieła wszystko to, czego ono nie zawiera. Ingarden jako jeden z pierwszych dowodził słuszności teorii, że dzieło powstaje dla odbiorcy i z myślą o nim. Zdaniem filozofa najwyższym rodzajem wartości w życiu człowieka są wartości moralne i estetyczne. Bez obcowania z nimi staje się nieszczęśliwy. Niedookreślone dzieła sztuki pod wpływem przeżyć odbiorcy stają się właśnie takimi wartościami estetycznymi.

 

TW-ON dołożył wszelkich starań, by w tym trudnym czasie, za pośrednictwem nowych technologii, umożliwić naszym widzom kontakt ze sztuką operową i baletową.

 

Poprzez platformę vod, a także media społecznościowe starał się być blisko Was. Zarówno tych, którzy stanowią wierną widownię Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, jak i wielu nowych odbiorców, którym ten czas odosobnienia pozwolił zatrzymać się na chwilę, by dostrzec możliwość zyskania nowych doświadczeń, proponowanych przez Teatr Wielki - Operę Narodową. Chcieł nieprzerwanie być ze swoją publicznością, również za pośrednictwem mediów społecznościowych, artyści TW-ON dzielili się z Państwem występami z własnych domów, wspólnie uczyliśmy się włoskich terminów muzycznych, słuchaliśmy Operowych Czytanek, sprawdzaliśmy, co robi Dyrygent sam w domu, a nasi tancerze proponowali lekcje baletu i ćwiczenia dla poprawienia formy.

 

W tym czasie nieustannie teatr pracował nad repertuarem nowego sezonu artystycznego, który dziś z radością Państwu prezentujemy.

 

W sezonie 2020/21 publiczność Teatru Wielkiego - Opery Narodowej będzie miała możliwość zobaczenia aż 6 tytułów premierowych, w tym 2, które zmuszeni byliśmy wcześniej odwołać z powodu pandemii. Zaprezentujemy 25 tytułów spektakli operowych i baletowych, koncerty i recitale z udziałem gwiazd sceny operowej, programy edukacyjne, wystawy w Galerii Opera i Muzeum Teatralnym. Akademia Operowa będzie realizować cykle koncertów Akademia Operowa zaprasza oraz Mistrzowie i młode talenty.

 

Z nowym sezonem artystycznym Patrick Fournillier obejmuje stanowisko Dyrektora muzycznego TW-ON. Kształcił się w Paryżu, jest absolwentem Konserwatorium w Strasburgu oraz Salzburg Mozarteum. Został laureatem I nagrody na międzynarodowym konkursie dyrygenckim w Salzburgu. Od lat występuje w najważniejszych teatrach operowych Francji, Włoch i Hiszpanii. Światowej publiczności znany jest m.in. z realizacji Don Kichota i Carmen w Teatro Regio, Werthera w Opéra des Flandres, Łucji z Lammermooru, Semiramidy i Carmen w Deutsche Oper Berlin, Aidy w Amsterdamie i Mannheim, Cyrano de Bergerac w mediolańskiej La Scali. Jako dyrygent wielu koncertów symfonicznych w Europie, Egipcie i USA często jest zapraszany przez Grand Théâtre de Génève, Zurich Opernhaus, Teatr Narodowy w Zagrzebiu, Welsh National Opera, Montreal Opera oraz Seattle Opera. W 2010 roku zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera, prowadząc Opowieści Hoffmanna oraz w San Francisco Opera, gdzie dyrygował Cyranem. W ostatnich latach poprowadził m.in.: Traviatę na festiwalu w Rawennie, w Parmie z Fondazione Arturo Toscanini, w Stuttgarcie i Turynie; Werthera w Bayerische Staatsoper; Potępienie Fausta w Dreźnie; Cyrana w Paryżu i Walencji; Wesele Figara w Washington Opera; Turandot w Stuttgarcie, Manon Lescaut w Stuttgarcie, Dreźnie i Warszawie.

 

Z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w ostatnich sezonach Patrick Fournillier przygotował premierę Pelleasa i Melizandy oraz poprowadził spektakle Rigoletta i Toski, a także wziął udział w gościnnych spektaklach Aidy w Operze Dubajskiej.

 

W nowym sezonie artystycznym zadyryguje siedmioma produkcjami, operami: Fidelio, Cyganeria, Werther, Tosca, Carmen, Traviata oraz baletem Mayerling.

 

PREMIERY OPEROWE I BALETOWE


Korsarz

Premiera: 17 września 2020

Kolejne spektakle: 18, 19, 20, 23, 24 września 2020 / 8, 9, 10 i 11 kwietnia 2021

Pierwsza premiera nowego sezonu to zaplanowany i odwołany w poprzednim sezonie spektakl Korsarz. Odbędzie się już we wrześniu i z pewnością ucieszy wszystkich miłośników baletu. Niezwykle malownicze dzieło oparte na poemacie George'a Byrona, obfitujące w genialne kompozycje taneczne, nawiązujące do paryskiej wersji choreograficznej Josepha Maziliera z 1856 roku. Na scenie Opery Narodowej zobaczymy ten balet w wiedeńskiej wersji Manuela Legris. Francuski choreograf, dyrektor Wiener Staatsballett, przedstawiając własne neoklasyczne opracowanie tego dzieła, bazował na realizacji Mariusa Petipy z Teatru Maryjskiego w Petersburgu.

 

Werther

Premiera: 8 października 2020

Kolejne spektakle: 10, 14, 16 i 18 października 2020

Pierwszą premierą operową sezonu 2020/21 będzie Werther Jules'a Masseneta, który z powodu pandemii również musiał zostać przeniesiony. Spektakl zobaczymy w inscenizacji Willy'ego Deckera, we wznowieniu Stefana Heinrichsa. Partię tytułową zaśpiewa koreański tenor Ho-Yoon Chung, który warszawskiej publiczności znany jest z ubiegłorocznego wystawienia Rigoletto Giuseppe Verdiego w reżyserii Gilberto Deflo. Widzów Werthera, scenicznego arcydzieła, zachwyci z pewnością przepiękną arią z III aktu Pourquoi me réveiller. Partnerować mu będzie Iryna Zhytynska, kreująca mezzosopranową partię Charlotty.

W nowym sezonie artystycznym nie zabraknie premier, które powstały we współpracy TW-ON ze światowymi domami operowymi. Efektem międzyinstytucjonalnych mariaży będą dwa spektakle operowe.

 

Cardillac

Premiera: 15 stycznia 2021

Kolejne spektakle: 17, 22 i 24 stycznia 2021

Pierwszy z nich, to wyczekiwana przez publiczność nowa propozycja dyrektora artystycznego TW-ON, Mariusza Trelińskiego, który tym razem wyreżyseruje operę Cardillac Paula Hindemitha. Reżyser od lat tworzy nierozłączny duet ze scenografem Borisem Kudličką, co stanowi niemal gwarancję dbałości o najwyższy poziom artystyczny dramatu, tym razem przeniesionego z XVII-wiecznego Paryża we współczesność, a nawet nieodległą przyszłość. Dzieło powstało w koprodukcji z Oper Köln oraz Teatro Real w Madrycie i będzie to pierwsze od 1962 roku wystawienie dzieła Hendemitha na warszawskiej scenie operowej i jednocześnie pierwsza inscenizacja Cardillaca na niej.

Cardillac to jedna z najciekawszych pozycji operowych XX wieku, nawiązująca do poetyki kina noir, oparta na utworze E.T.A. Hoffmanna Panna de Scudéry. Opowieść z czasów Ludwika XIV.
Partię tytułową wykona wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny. Będzie można go również usłyszeć w inscenizacji Halki w reż. Mariusza Trelińskiego, która była premierą sezonu 2019/20.

 

Fidelio

Premiera: 26 marca 2021

Kolejne spektakle: 28 i 30 marca / 1 kwietnia 2021

Kolejną premierą, którą zrealizujemy na naszej scenie, będzie Fidelio Ludwiga van Beethovena, jedyna opera tego wielkiego kompozytora. Jest to druga, po Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego, koprodukcja Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze. Dyrektor artystyczny Royal Danish Opera – John Fulljames, będący reżyserem spektaklu, postrzega dzieło jako manifest wolności, wierności i sprawiedliwości. Ukazuje triumf tych wartości nad despotyzmem i okrucieństwem losu.

 

Cyganeria

Premiera: 17 czerwca 2021

Kolejne spektakle: 18, 19, 20, 25, 26 i 27 czerwca 2021

Po sukcesie Toski Giacomo Pucciniego w inscenizacji Barbary Wysockiej wśród realizatorów premierowego repertuaru nie mogło zabraknąć nazwiska reżyserki. Znana operowej publiczności z takich inscenizacji jak: Zagłada domu Usherów Philipa Glassa, Medeamaterial Pascala Dusapina, Moby Dick Eugeniusza Knapika oraz Eros i Psyche Ludomira Różyckiego, po raz drugi sięgnie do dorobku Giacoma Pucciniego. Tym razem będzie to znana i chętnie wystawiana na scenach operowych świata Cyganeria. Jak mówi Wysocka: "Cyganeria" to opowieść o wielkich emocjach, rozstaniach i powrotach, o bezwzględnym przeznaczeniu i utracie. Co będzie w tej inscenizacji najważniejsze? Obraz społeczności artystów w pejzażu wielkiego miasta, temat choroby jako „nocnej strony życia" i historia miłości, która nie zawsze zwycięża i czasem jednak przegrywa z chorobą i śmiercią. Scenografię spektaklu zaprojektuje Barbara Hanicka.

 

Mayerling

Premiera: 21 maja 2021

Kolejne spektakle: 22, 23, 25, 26 i 27 maja 2021

Drugą propozycję baletową w nadchodzącym sezonie stanowi należący do klasyki XX wieku Mayerling, dramat oparty na wydarzeniach historycznych, ukazujący tragedię księcia Rudolfa, jedynego syna Sissi i cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa. W poprzednich sezonach prezentowaliśmy Państwu dzieła trzech najwybitniejszych choreografów baletowych XX wieku: Kopciuszka Fredericka Ashtona, Poskromienie złośnicy Johna Cranko oraz Damę kameliową i Sen nocy letniej w choreografii Johna Neumeiera. Po raz pierwszy na polskiej scenie widzowie Mayerling zobaczą dzieło czwartego z najznamienitszych – Kennetha MacMillana, twórcy dziesięciu pełnospektaklowych baletów i kilkudziesięciu jednoaktówek z autorską choreografią. W spektaklu usłyszymy muzykę Franza Liszta, w tym słynną Symfonię faustowską pod batutą Patricka Fournilliera, który dołączy w nadchodzącym sezonie do zespołu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, obejmując stanowisko Dyrektora Muzycznego.

 

Publiczność Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pragniemy zaprosić także na spektakle repertuarowe, które miały premiery na scenie naszego teatru w poprzednich sezonach. Zobaczmy i usłyszymy najpiękniejsze arie operowe, a miłośnicy baletu będą mogli obejrzeć popisy taneczne Polskiego Baletu Narodowego.

 

SPEKTAKLE REPERTUAROWE:
Halka S. Moniuszki, reżyseria: Mariusz Treliński,

Dama kameliowa, choreografia: John Neumeier, muzyka: Fryderyk Chopin,

Tosca G. Pucciniego, reżyseria: Barbara Wysocka,

Czarodziejski flet W. A. Mozarta, reżyseria: Susanne Andrade i Barrie Kosky,

Śpiąca królewna, choreografia: Jurij Grigorowicz, muzyka: Piotr Czajkowski,

Madame Butterfly G. Pucciniego, reżyseria: Mariusz Treliński,

Dziadek do orzechów i król myszy, choreografia: Toer van Schayk, Wayne Eagling, muzyka: Piotr Czajkowski,

Burza, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna,

Straszny dwór S. Moniuszki, reżyseria: David Pountney,

Carmen G. Bizeta, reżyseria: Andrzej Chyra,Carmina Burana (Mgnienie Oka) C. Orffa,Romeo i Julia, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Siergiej Prokofiew,

Aida G. Verdiego, reżyseria: Roberto Laganà Manoli,

Zagubione dusze, reżyseria: Bronisława Niżyńska, Krzysztof Pastor, Wayne McGregor, muzyka: Igor Strawiński, Max Richter,Rigoletto G. Verdiego, reżyseria: Gilberto Deflo,Traviata G. Verdiego, reżyseria: Mariusz Treliński.

 

PRELUDIA PREMIEROWE

Tradycyjnie już premiery poprzedzone zostaną koncertami, które wprowadzą widza w arkana muzyki kompozytorów sezonu. Znany i sprawdzony cykl Preludiów Premierowych to okazja do wysłuchania znakomitych koncertów kameralnych w akustyce Sal Redutowych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

 

KONCERTY i RECITALE

Nie zabraknie również koncertów na dużej scenie. Wśród naszych propozycji na wrzesień (12/09/20) znajdzie się wieczór z charyzmatycznym polskim kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim, cenionym za barwę głosu, odwagę zmierzenia się z barokowym repertuarem oraz pokorę dla sztuki, jaką jest muzyka. Koncert w Teatrze Wielkim będzie w pewnym sensie powrotem do początków kariery artysty, będącego absolwentem Akademii Operowej działającej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Miłośnicy docenianego na całym świecie talentu Piotra Beczały, będą mogli podziwiać tenora podczas lutowego koncertu (10/02/21). Artysta wystąpi w towarzystwie Orkiestry i Chóru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Laureat operowego Oscara oraz Erwin Piscator Award 2020, zaśpiewa utwory ze swych najnowszych płyt. Nie zabraknie arii Moniuszkowskich, Wagnerowskiego Lohengrina oraz znakomitej arii Nessun dorma z opery Turandot Giacoma Pucciniego.
Niespełna dwa lata temu mogliśmy wysłuchać urodzinowego koncertu dedykowanego jednemu z najznakomitszych kompozytorów XX wieku – Krzysztofowi Pendereckiemu. Zaledwie dwa sezony później przyszło nam pożegnać się z tym wybitnym talentem, wspaniałym człowiekiem, przyjacielem. Pragniemy oddać hołd jego życiu i twórczości, która niewątpliwie stanowi nasze dobro narodowe, a także pożegnać się z Mistrzem podczas listopadowego (23/11/20) koncertu Krzysztof Penderecki in memoriam.

 

EDUKACJA

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom miłośników opery, baletu i sztuk plastycznych nie zapomnieliśmy również o najmłodszych. W ramach szeroko pojmowanej edukacji muzycznej, przygotowaliśmy kilkanaście programów skierowanych zarówno do nich, jak i towarzyszących im dorosłych uczestników. W naszej ofercie znajdą się lekcje teatralne, wypełnione muzyką i ciekawymi anegdotami spotkania z instrumentalistami orkiestry Teatru Wielkiego, niedzielne poranki w Operze łączące opowieści o kompozytorach z ich muzyką, kursy pianistyczne, rodzinne zabawy w Wielkim. Szczególnie emocjonującym wydarzeniem jest cykl 24 godziny w teatrze, umożliwiający dzieciom spędzenie doby w gmachu Opery, podczas której uczestniczą w wieczornym spektaklu, następnie odbywają do późna rozmowy o teatrze, a rankiem biorą udział w specjalnie dla nich przygotowanej lekcji baletowej. Dorosłym w ramach edukacji proponujemy warsztaty wokalne. Najbardziej wytrwali i utalentowani uczestnicy warsztatów zapraszani są do chóru amatorskiego. Tych zaś, którzy wyrażą życzenie pogłębienia swej wiedzy, zaprosimy tradycyjnie na Uniwersytet Wiedzy Operowej: cykl dziewięciu wykładów poruszających najważniejsze zagadnienia związane ze sztuką operową.

 

GALERIA OPERA

Zapraszamy również do Sal Północnych Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, w których znajduje się znana już Państwu przestrzeń Galerii Opera. Miłośnikom sztuk plastycznych damy w tym sezonie możliwość obcowania z malarstwem Jana Cybisa, rzeźbą Barbary Falender, autora kwadrygi na frontonie Teatru i współzałożyciela Galerii Opera – Adama Myjaka, a także Jarosława Modzelewskiego. Przypomnimy też genialną polską szkołę plakatu na przykładach prac wykonanych dla Opery Warszawskiej przez takich twórców jak m.in: Jan Lenica, Tadeusz Gronowski, Rafał Olbiński i Andrzej Pągowski.

 

Zapraszamy na: teatrwielki.pl

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
PODOBNE TEMATY
33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu
Jesteśmy niezwykle dumni, mogąc stale współtworzyć konstelację ...
Kolejna muzyczna perła Złotej Serii Nagrań Beaty Szałwińskiej!
Na przekór niewrażliwości naszych czasów, obojętności na ...
Festiwal Eufonie po raz piąty przybliży muzykę krajów Europy Środkowo-Wschodniej
750 artystów z 12 krajów, utwory 44 kompozytorów z 15 państw, ...
Rawa Blues Festival: Rodzinny festiwal zagości w katowickim Spodku już po raz 41
7 października w katowickim Spodku odbędzie się 41 edycja ...