Wykorzystujemy pliki cookies do poprawnego działania serwisu internetowego, oraz ulepszania jego funkcjonowania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki internetowej.
Data publikacji: 06.06.2013 A A A
Szwajcarskie dokumenty muzyczne w programie 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty
INFORMACJA PRASOWA
Fot. Materiał prasowy

Sekcja „Szwajcarskie dokumenty muzyczne" składa się z 14 filmów pokazywanych w 10 zestawach. Prawdziwy fenomen stanowi nie tylko to, jak w górskim kraju zachowana została rdzenna tradycja, ale i to, że obecnie otwiera się ona na szereg wpływów, a sami reżyserzy poszukują tematów w odległych miejscach i gatunkach. Choćby Stefan Schwietert, mający na koncie kilkanaście muzycznych filmów, który z sukcesem i nie bez dowcipu mierzy się z lokalnym folklorem w Echach stron rodzinnych (w programie sekcji), nakręcił także Devil's Accordion w Kolumbii oraz ostatnio Bałkańskie melodie (w programie).


Szwajcaria to obecnie także raj dla innowacyjnych improwizatorów. W programie sekcji znalazły się: dokument o perkusiście-konstruktorze Fritz Hauser Klangwerker, legendarny, pozbawiony dialogów Kick That Habi! o Voice Crack (Norbert Moslang i Andy Guhl), oraz rewelacyjne, dadaistyczne, kabaretowe Les Reines Prochaines. Z bardziej klasycznych rejonów pojawi się Martha Argerich, która w dokumencie Bloody Daughter zostaje ukazana z zaskakującej perspektywy przez swoją córkę-reżyserkę Stephanie, co prowadzi do wielu intensywnych emocjonalnie scen. Ów raj na ziemi okazuje się także, paradoksalnie, dobrym środowiskiem dla avant popu, którego gwiazdą jest obecnie duet Yello, słynący z oryginalnych teledysków i dadaistycznego humoru. W programie dokument o zespole Yello w reżyserii Anki Schmid, a Dieter Meier, wokalista grupy, będzie specjalnym gościem festiwalu i pokaże swój autorski film Lightmaker z udziałem młodego Zbigniewa Zamachowskiego.

 

Co istotne, szwajcarscy dokumentaliści bardzo często zajmują się artystami z odległych krajów, pokazując ich międzykulturowe spotkania i wspólną grę, czego dobrym przykładem jest Magic Radio, eksplorujące fenomen lokalnych radiofonii i status radioodbiornika w subsaharyjskiej Afryce – rzecz na pograniczu antropologii, polityki i muzyki. Albo Liquid Land, gdzie debiutująca młoda reżyserka przysłuchuje się improwizatorom z Nowego Orleanu, grającym na najbardziej nieoczekiwanych instrumentach. Albo Sounds and Silence, którego bohater – założyciel wytwórni ECM i reżyser dźwięku Manfred Eicher – to człowiek w nieustającej podróży, łączący muzyków z całego świata, przy czym każdego równie uważnie słucha. Słucha i wsłuchuje się.

 

To właśnie pokazują szwajcarskie dokumenty muzyczne. Zapraszamy do Wrocławia w lipcu!

Podziel się treścią artykułu z innymi:
Wyślij e-mail
KOMENTARZE (0)
Brak komentarzy
POLECAMY TEMATY
JAZZ PO POLSKU „Dookoła Świata - przystanek Japonia”
Piotr Damasiewicz i Aleksandra Kryńska wystąpią w Japonii ...
MAX stawia na dokumenty
Serwis streamingowy Max startuje już 11 czerwca. Ważną część ...
33. Festiwal Mozartowski w Warszawie i w Wiedniu
Jesteśmy niezwykle dumni, mogąc stale współtworzyć konstelację ...
„Tyle co nic” głównym zwycięzcą festiwalu Prowincjonalia 2024
W dniach 17-20 kwietnia we Wrześni odbyła się 29. Edycja Ogólnopolskiego ...